اخبار بین المللی
شماره: 3016
1392/03/19 - 11:55
روش جدید درمان دیابت نوع 1 توسط سلول های بنیادی

به گفته محققان در یک روش درمانی جدید با استفاده از تزریق سلول های بنیادی مغز استخوان به همراه یک دارو می توان بیماری دیابت را درمان کرد.

به گزارش بنیان وبه نقل از manoramaonline ؛ محققان دانشگاه Missouri در یافتند که در دیابت نوع 1 علاوه بر سلول های تولید کننده انسولین ، عروق خونی که این سلول ها را حمایت می کند نیز ازبین می روند.با توجه به نقش مهم عروق خونی در تولید انسولین این دانشمندان یک درمان ترکیبی از دارو و سلول های بنیادی بالغ مغز استخوان را معرفی کردند. داروی استفاده شده در این روش  از حمله سیسستم ایمنی بدن جلو گیری می کند و  همزمان سلول های بنیادی استفاده شده در این روش رگ های خونی را تولید می کند که موجب تولید سلول های سازنده انسولین و تکثیر و رشد آنها  می شود.
در مطالعات قبلی انجام شده دکتر Zaghouani و همکارانش دارویی با نام Ig-GAD2 را برای درمان دیابت نوع 1 تولید کردند.این دارو می توانست از حمله سیستم ایمنی بدن به سلول های بتا جلوگیری کند اما تعداد سلول نجات یافته توسط این دارو بسیار کم بود و برای معکوس کردن بیماری و درمان آن باید سلول های بیشتری نجات پیدا می کردند. 
دکتر Zaghouani در آزمایشات بعدی خود که برروی موش های ازمایشگاهی انجام داد به امید اینکه سلول های بنیادی به سول های بتا تبدیل شوند  ازتزریق سلول های بنیادی مغز استخوان به پانکراس به طور همزمان با داروی اکتشافی خود یعنی  Ig-GAD2 استفاده کرد. ترکیب همزمان این دارو با تزربق سلول های بنیادی منجر به تولید سلول های بتای جدید شد اما نه از روشی که انتظارش وجود داشت.به عبارت دیگر این روش درمانی منجر به ترمیم و رشد عروق خونی جدید در پانکراس شد و نهایتا تولید عروق جدید ایجاد شده  باعث تولید سلول های بتا گردید. 
این کشف مهم درمورد اهمیت باز سازی عروق خونی علاوه بردیابت نوع 1 در بسیاری از بیماری های دیگر خود ایمنی نیز کابردی  می باشد و می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها راه گشا باشد.
پایان مطلب
 
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved